Hirudotherapie .

Hirudotherapie is een therapie waarbij medicinale bloedzuigers op het paarden lichaam worden geplaatst. Bloedzuigertherapie is een van de oudste behandelmethode en wordt al duizenden jaren ingezet vanwege de medicinale werking.
De bloedzuigers worden die voor medicinale doeleinden worden ingezet, worden onder streng toezicht in speciale kwekerijen gekweekt.

Bloedzuigers zijn een soort kleine apotheekjes die in ruil voor een beetje bloed van het paard hun speeksel afgeven. In hun speeksel zitten tussen de 80 en 100 verschillen de werkzame stoffen. Het speeksel van de bloedzuiger heeft daarmee een positieve invloed op de gezondheid van het paard en kan nog een langere tijd effect hebben.

Het speeksel werkt;
-Ontstekingsremmend
-Pijnstillend
-Gewricht smerend
-Bloed verdunnend
-Bloeddruk- en hormoon regulerend
-Lymfe activerend en lymfe reinigend
-Antibacterieel
-Immuunsysteem stimulerend
-Littekenverzachtend
-Verkleving losmakend
-Milde aderlating
-Spierontspannend
-…

Wanneer Hirudotherapie?
De bloedzuigers kunnen worden ingezet bij zowel acute als chronische klachten. Met de bloedzuigers wordt zowel systemisch als lokaal behandeld. Bloedzuigertherapie geeft vaak na 1 tot 3 behandelingen al een eerste positief resultaat, aan de hand daarvan wordt een vervolgbehandelplan gemaakt indien nodig en gewenst.

De bloedzuigers kunnen worden ingezet voor een breed scala aan klachten, onder andere bij;
-Hoefbevangenheid
-Ontstekingen
-Artrose en artritis
-Rugproblematiek
-Peesblessures
-Einschuss
-Eczeem
-Mok
-Wonden
-gallen/ piephak
-Oedeem
-Hematomen
-Littekens
-Lymfeproblemen
-Tandproblemen

Behandeling.
Voor de behandeling is het belangrijk dat het paard schoon is. Dat de vacht van het paard vrij is van zeep, lotion, glansspray, antimuggenspray, etc. De bloedzuigers bijten niet als er een geurtje aan de vacht zit. Zorg er ook voor dat de vacht vrij is van modder, zweet, urine en mest.
Het is belangrijk dat we in een schone en rustige omgeving kunnen staan met een egale ondergrond zoals een poetsplaats of stal zonder bodembedekking.

De bloedzuigers kunnen 1 tot 2 uur aan het paard blijven zitten, wanneer ze vol zijn laten ze vanzelf los. Het aanbijten kan door het paard ervaren worden als een kriebelend gevoel, alsof je door de brandnetels loopt. Zodra de bloedzuiger het pijnstillende stofje heeft afgegeven ondergaan bijna alle paarden zonder problemen.

Na de behandeling kunnen de bijtplekjes nog tot 12 uur doorbloeden. Als het paard in een schone omgeving kan staan, worden de wondjes worden niet afgedekt zodat alle afvalstoffen het lichaam kunnen verlaten.